טיפים ועצות לצום יום כיפור

0

יום כיפור

צום יום הכיפורים הוא, אירוע והזדמנות המאפשרים לנו להתמקד בצד הרוחני שלנו, לעשות קצת חשבון נפש באשר למהותנו, ולהימנע מהעיסוק החביב סביב האוכל למשך יממה אחת.

רבים נוטים לחשוב,  שהצום גורם לירידה במשקל, אולם טעות היא, משום שאמנם במשך הצום הגוף מאבד משקל כתוצאה מאיבוד נוזלים, אולם מיד לאחר הצום הגוף חוזר לאיזון הנוזלים שלו, ולכן הצום יקבל יותר משמעות באם ננצל אותו לחשבון נפש יותר מאשר לחשבון משקל גופינו.

כבר בערב יום הכיפורים, לאחר הסעודה המפסקת ועד לסיום הצום, עובר גופינו תהליכים פיזיים אשר מתבטאים בתופעות  של חולשה, כאבי ראש, סחרחורת, כאבי בטן ועצבנות.

ממה נובעות התופעות שהזכרנו?

כידוע שיותר משישים אחוז  ממשקל גופינו מורכב מנוזלים. כאשר לא מסופקת לגופינו כמות הנוזלים המינימאלית מתבצעת ירידה בנפח הדם. ירידת נפח הדם מקשה על פעילות מערכות הגוף דבר שמתבטא בחולשה, כאבי ראש וסחרחורת.

כאשר לא מסופקת לגופינו מזון חלה גם ירידה ברמת הסוכר בדם. כידוע הסוכר הינו מקור אנרגיה חשוב למערכת העצבים המרכזית ולתאי המוח. במצב זה של אי אספקה חיצונית של סוכר לגופינו, נאלץ הגוף להשתמש במאגרי הסוכר שבגוף, וכאשר מאגרים אלה מתמעטים, הרי שהגוף ממשיך להשתמש במאגרי השומן שבו. כאשר המוח משתמש במאגרי השומן כמקור אנרגיה, עלולות להתרחש תופעות כדוגמת סחרחורות, חולשה, כאבי ראש ועצבנות

כיצד אפשר להימנע מהתופעות שהזכרנו? נחלק את הטיפים ל-3 חלקים (כמו בצבא).

יום לפני הצום _ יום לפני ערב יום הכיפורים

יום הצום – ערב יום הכיפורים ויום הכיפורים

ערב יציאת הצום – מוצאי יום הכיפורים

יום-יומיים לפני ערב יום הכיפורים

 ·    קפאין ותאופילין – מומלץ להפחית את כמות צריכת הקפאין והתאופילין הנמצאים בקפה, תה  רגיל,שוקו וקולה בעיקר לאנשים הרגילים לצרוך אותם בכמויות גדולות.

·     ארוחות מסודרות- מומלץ להרגיל את הגוף לארוחות מסודרות ומזינות אשר אינם כוללות הרבה מלח.

·     מים הרבה מים – שתיית 10-12 כוסות מים ליום- השתייה תאפשר לגוף לאגור מעט נוזלים (למרות שגופינו לא יודע לאגור נוזלים בצורה טובה). לא מומלץ לשתות הרבה מים קרוב לשעת הצום משום שזה עלול לגרום לכאבי בטן ותחושה של רצון להקיא.

·     משקאות ממותקים – רצוי לא לצרוך משקאות ממותקים, או מלוחים כדוגמת מרק הגורמים לתחושת צמא – אלא רק מים.

ביום בו חל ערב יום הכיפורים

 ·     אכילה – מומלץ לא לאכול כמויות של אוכל בארוחה אחת אלא לחלק את המזון ל 3 -4 ארוחות קטנות החל מהבוקר.ארוחות גדולות מידי מכבידות על גופינו ולכן כל הפחמימות שגופינו אינו יכול אחסנן הופכות לשומן וגורמות לעודף משקל. הארוחה רצוי שתכלול פחמימות מורכבות כדוגמת לחם מחיטה מלאה,פסטה, קרקרים, אורז מלא ,כוסמת,קטניות, תירס,בטטה וכן ירקות . פחמימות אלו עקב פירוקן האיטי בגוף מקטינות את הפרשת האינסולין, את תחושב הרעב ,ונותנות לגוף אנרגיה לטווח ארוך יותר מאשר פחמימות רגילות. לא לצרוך מזון מתובל מידי.

·     מומלץ גם לצרוך בזמן הארוחות ירקות וזאת על מנת להגביר את כמות הסיבים התזונתיים בגוף. הסיבים מאיטים את ספיגת הפחמימות לדם ועוזרים בייצוב רמת הסוכר בדם.

·     רצוי לכלול גם חלבון כלשהו בצורה מוגבלת  בארוחות כדוגמת דגים, ביצים וכדומה.

·     שתייה – לצרוך במהלך היום כולו 10-12 כוסות מים בצורה מסודרת – לא לשתות בבת אחת.

·     לא לשתות משקאות המכילים תאופילין וקפאין כדוגמת קפה, תה, קולה, שוקו.

·     לא לצרוך מאכלים או משקאות ממותקים או מלוחים הגורמים לרמת סוכר לא מאוזנת ולתחושת רעב וצמא לאחר מכן.

בארוחה המפסקת.

 ·    חשוב שהארוחה תהיה מורכבת מפחמימות מורכבות כפי שאכלנו במשך היום לדוגמה: לחם מחיטה מלאה, פסטה, אורז מלא, תירס, קטניות, כוסמת וכדומה.

·    חשוב לשלב בארוחה ירקות בעיקר ירוקים וכן עלים וזאת על מנת לספק לגוף סיבים תזונתיים שיאטו את ספיגת הפחמימות לדם.

·    חשוב לא לאכול מאכלים מתובלים מידי, חריפים או מלוחים.

·    מבחינת החלבונים עדיף לצרוך בצורה מוגבלת, דגים מאשר בשר. הדגים מתעכלים מהר ואילו הבשר מתעכל לאט ונירקב במעיים ועלול לגרום לגירוי במערכת העיכול.

·    השתייה צריך שתהיה מים בלבד. לא לשתות משקאות ממותקים,מלוחים כדוגמת מרק, לא לצרוך אלכוהול ולא לקנח בכוס קפה ועוגה.

·    לא לאכול ארוחה מלאה מידי – לקום מהשולחן "טיפה" לפני שאתם שבעים.

·    לאלו החוששים מריח רע מהפה – לאחר הארוחה המפסקת ולפני תחילת הצום ניתן לצחצח את הפה ואת הלשון  בעיקר, וללעוס עלי פטרוזיליה או נענע. דבר זה ימנע ריח מהפה למספר שעות.

·    קחו קצת נשימה לגוף ואל תהיו בלחץ מהצום

ביום הכיפורים עצמו.

 ·    יום זה אינו מומלץ לפעילות גופנית מסיבית, להליכה היומית שלכם  וגם לא לריצה שלכם אחרי האופניים של הילד. שמרו על אנרגיית הגוף שלכם.

·    יום זה גם לא מומלץ לנהל ויכוחים ודיונים שחיכיתם שנה שלימה לפתוח אותם – ניתן לדחות אותם לאחר מכן.

·    הקפידו על בגדים קלים ורפויים ושהייה בחדר ממוזג. השכיבה צריך שתהיה במצב מאוזן

·    מומלץ לשמור על גוף רגוע, להתנתק מטרדות ומחשבות היום יום, ולנצל יום זה למנוחה לגוף ולנפש.

שבירת הצום

 ·    חשוב לסיים את הצום בשתיית נוזלים ממותקים וצריכת פחמימות זמינות לדוגמה שתייה ממותקת עם ביסקוויטים,  כוס תה ממותק עם קרקר וכדומה.  במידה ולאחר כשעתיים אתם עדיין מרגישים חולשה מומלץ לצרוך קפה שחור עם כפית סוכר על מנת להזרים את האנרגיה בגוף.

·    לאחר כשעה מומלץ לאכול ארוחה קלה הדומה בתוכנה לארוחת בוקר.

·    חשוב לא לשבור את הצום עם מזון עתיר שומן למשל פלאפל, שוארמה – מזון זה מומלץ לאכול רק לאחר כשעתיים מסיום הצום.

השאר תגובה


שם*

כתובת מייל*

אתר

התגובה שלך *

אשר תגובה

כל הזכויות שמורות | האתר נבנה על ידי סייטאיט קידום ובניית אתרים